تبلیغات
هیئت مذهبی امام باقر علیه السلام طلاب استان اردبیل مقیم قم - مطالب بهمن 1392
مقام معظم رهبری در مورد تلاش طلاب تشابه زیبایی دارد 

من یك وقت این را[تلاش طلاب جوان] به زنبور عسل تشبیه كردم؛ «و اوحى ربّك الى النّحل ان اتّخذى من الجبال بیوتا و من الشّجر و ممّا یعرشون»(۱). زنبور عسل در بین گلها مى‌گردد و عسل شیرین را كه «فیه شفاء للنّاس»(۲) است، براى انسانها فراهم مى‌كند. البته نیش هم دارد و در جاى خودش از آن هم استفاده مى‌كند. به شرطى كه آن نیش زدن بجا باشد، عیبى هم ندارد. بدون نیش هم مثل این‌كه خیلى مفید نیست؛ در جاهایى هم باید از آن نیش استفاده بشود؛ اما كار اصلیش آن نیست؛ كار اصلیش این است كه عسل را فراهم كند. تا وقتى كه این‌طور است، بركات الهى همراه است.





۱ ) سوره مبارکه النحل آیه ۶۸
وَأَوحىٰ رَبُّكَ إِلَى النَّحلِ أَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمّا یَعرِشونَ
ترجمه:
و پروردگار تو به زنبور عسل «وحی» (و الهام غریزی) نمود که: «از کوه‌ها و درختان و داربستهایی که مردم می‌سازند، خانه‌هایی برگزین!
۲ ) سوره مبارکه النحل آیه ۶۹
ثُمَّ كُلی مِن كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسلُكی سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا ۚ یَخرُجُ مِن بُطونِها شَرابٌ مُختَلِفٌ أَلوانُهُ فیهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ ۗ إِنَّ فی ذٰلِكَ لَآیَةً لِقَومٍ یَتَفَكَّرونَ
ترجمه:
سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راه‌هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است، براحتی بپیما! «از درون شکم آنها، نوشیدنی با رنگهای مختلف خارج می‌شود که در آن، شفا برای مردم است؛ به یقین در این امر، نشانه روشنی است برای جمعیّتی که می‌اندیشند.




طبقه بندی: انقلاب اسلامی، 
برچسب ها: طلاب، زنبور عسل، تلاش، تبلیغ، انقلاب،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : جمعه 25 بهمن 1392 | توسط : منصور جمالی فر
هر انقلابی صورت میگیرد، هزینه های را باید تحمل كند، وسخنی ها وملالتهای را بكشد تا به پیروزی واقعی خود برسد، ووقتی پیروز شد سختی نگه داری آن از پیروزی آن  بیشتر است، لذا وظیفه همه ما هست كه تلاش برای نگه داری انقلاب اسلامی داشته باشیم
در آیاتی از سوره آل عمران سخن از تحلیل شكست جنگ احد است، واین شكست را در سه عامل بیان میكند، ووقتی این سه عامل در هر انقلابی باشد آن انقلاب را با شكست مواجه می‌كند، لذا خوب است ما مروری در این آیه داشته باشیم تا از این عوامل دوری كنیم تا به انقلاب ما آسیبی نرسد

در این آیه
لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَعَصَیتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاكُمْ مَا تُحِبُّونَ مِنْكُمْ مَنْ یرِیدُ الدُّنْیا وَمِنْكُمْ مَنْ یرِیدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِیبْتَلِیكُمْ وَلَقَدْ عَفَا عَنْكُمْ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ(آل عمران/152)
خداوند، وعده خود را به شما، (در باره پیروزی بر دشمن در احد،) تحقق بخشید؛ در آن هنگام (که در آغاز جنگ،) دشمنان را به فرمان او، به قتل می‌رساندید؛ (و این پیروزی ادامه داشت) تا اینکه سست شدید؛ و (بر سر رهاکردن سنگرها،) در کار خود به نزاع پرداختید؛ و بعد از آن که آنچه را دوست می‌داشتید (از غلبه بر دشمن) به شما نشان داد، نافرمانی کردید. بعضی از شما، خواهان دنیا بودند؛ و بعضی خواهان آخرت. سپس خداوند شما را از آنان منصرف ساخت؛ (و پیروزی شما به شکست انجامید؛) تا شما را آزمایش کند. و او شما را بخشید؛ و خداوند نسبت به مؤمنان، فضل و بخشش دارد.

اما آن سه عاملی كه از این آیه برداشت میشود

1.عامل اولی كه برای شكست بیان می‌كند سستی است حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ  وقتی جنگ به پیروزی رسید در احد پیامبر دستور داده بود كه آن شكاف كوه را هیچ وقت بدون امر پیامبر ترك نكنند، وقتی پیروزی را دیدند برای اطاعت از امر پیامبر و ماندن در آن پست سست شدند

2. عامل دوم اختلاف است وَتَنَازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ  در اینجا باهم اختلاف كردند یه عده ظاهر بین گفتند پیروز شدیم ونگهبانی نمیخواهد وبرویم سراغ غنائم ولی عده‌ای گفتند اطاعت از پیامبر كنیم واینجا باشیم

3. عامل سوم اطاعت نكردن از رهبری است، وَعَصَیتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاكُمْ مَا تُحِبُّونَ  به خاطر اطاعت از فرمانده خود و پیامبر ورهبری كه داشتند دچار شكست شدند

فلذا ما باید مواظب باشیم تا دچار این سه عنصر نشویم و انقلاب ما پا بر جا بماند

هیچ وقت نباید سست شد، حتی در شعارهایی چون مرگ بر آمریكا

نباید دامن به اختلاف زد

وباید پشتیبان ولی فقیه بود تا به مقصد به سلامت رسید




طبقه بندی: انقلاب اسلامی، 
برچسب ها: انقلاب، دفاع، اطاعت، رهبر، سستی،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 24 بهمن 1392 | توسط : منصور جمالی فر
تفسیر درلغت از« فسر » به معنای بیان ،روشن کردن ، پرده برداشتن و کشف کردن است.
تفسیر در اصطلاح :علمی است که مفاهیم و معانی قرآن را روشن می کند.
علامه طباطبایی رحمه الله در تعریف علم تفسیر می نویسد : تفسیر ، بیان معانی آیات قرآن و روشن کردن مقصود و مدلول آنها است.
قرآن کریم از صدر اسلام مورد توجه مسلمانان بویژه دانشمندان اسلامی بوده است. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به عنوان نخستین مفسر قرآن، مهمترین نقش را در شرح و تفسیر آیات الهی و پرورش مفسرانی چون امیر بیان ،علی علیه السلام داشت . ائمه اطهارعلیهم السلام نیز در توسعه فرهنگ قرآنی و تفسیر صحیح آیات و پیشگیری از انحرافات نقش کلیدی داشتند . صحابه نیز به نوبه خود در تفسیر آیات کوشیدند و پس از آنان تابعان به این مهم همت گماردند . این روند ادامه داشت تا اینکه در قرن سوم هجری برخی از مفسران اقدام به نگارش تفسیر کردند . اینها در آغاز کار، روایاتی را که به واژگان قرآن می پرداخت ، مورد توجه قرار می دادند پس از آن با توجه به نکات ادبی و کلامی و... به شرح آیات پرداختند تا اینکه در عصر کنونی نگارش تفسیر به اوج شکوفایی خود رسیده است.

منابع:    
المیزان
مصباح المنیر
تاریخ تفسیر و مفسران{ علوی مهر}  





طبقه بندی: مباحث قرآنی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 9 بهمن 1392 | توسط : عبادی
مراسم این هفته هیئت در شهرک مهدیه در منزل حجت الاسلام و المسلمین محمد زاده با سخنرانی حجت الاسلام علایی در باره کتاب شریف نهج البلاغه و نویسنده آن در ساعت 8شب با قرائت قرآن فرزندان محترم طلاب برگزار گردید .

نمونه ای از تصاویر این هفته







نمونه از فیلم این هفته :






طبقه بندی: اجرای مراسم هفتگی،  توحید و خداشناسی، 
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : چهارشنبه 2 بهمن 1392 | توسط : گروهی فرهنگی هئیت امام باقر علیه السلام